Foreningens Historie

Norsk forening for klinisk og eksperimentell hypnose (NFKEH) ble grunnlagt i 1979 i Bergen. Navnet ble senere endret fra eksperimentell til evidensbasert hypnose. Foreningen knyttet seg nært opp til den Europeiske forening vedr. vedtekter mm. Foreningen hadde utgangspunkt blant fagfolk fra Universitetet i Bergen. Den skulle samle de som arbeidet med hypnose innen behandling og forskning ble vektlagt. Det ble gjort noe forskning, men kun i liten skala. Faglig fordypning var viktig, NFKEH fikk gjerne inn gjesteforelesere fra utlandet, ofte USA. Medlemmene var få i antall og første leder (president) var professor Geir Høstmark Nielsen ved psykologisk institutt.

Senere ble det mer aktivitet i andre deler av landet. Nå er tyngdepunktet i Osloområdet. Det har vært lokallag i Tromsø, Volda, Trondheim og Oslo.

I utgangspunktet var foreningen kun åpen for psykologer, leger og tannleger. Fra 2015 kan klinikere med 3-årig utdannelse (bachelornivå) være medlemmer.

Fortsatt er faglig fordypning sentral for foreningen, med årlige grunnkurs samt ettårig utdanning fra 2017, som viktigste elementer.