• Helgekurs: Hypnotisk kommunikasjon og hypnose for behandling av prosedyrerelatert angst/smerte.

    Helgekurs i Oslo: Hypnotisk kommunikasjon og behandling av prosedyresmerter og -angst

    1. og 2. juni 2024

    Kl 09.00 til 16.30 begge dager

    Pris: 5700,-

    Søknad om godkjenning for vedlikeholdskurs av Legeforeningen og Psykologforeningen er under behandling.

    Innhold:

    Dag 1: Hypnotisk kommunikasjon; hvordan skape en trygg relasjon, bidra til positive forventninger og tro på egne ressurser og muligheter.

    Aktuelt for; helsepersonell og terapeuter som arbeider med barn/ungdom/voksne og deres familier. Kurset vil både kunne være aktuelt for behandlere med og uten erfaring innen klinisk hypnose, da hovedfokus er hvordan en, gjennom samtalehypnose, nærvær, fokus og hypnotiske intervensjoner, kan hjelpe pasienter til å finne frem til egne ressurser og fremtidstro.

    Hvordan kan vi bidra til et godt første møte? Hvordan tar vi imot de som kommer til oss? Hva slags omgivelser tilbyr vi dem? Hvordan kan vi raskt skape kontakt og hjelpe de vi møter til å finne egne krefter og løsninger på livsutfordringer? Hvordan kan vi bidra til å øke mestringstro? Menneskene som kommer til oss med sine utfordringer er i en sårbar situasjon. Mange har gruet seg, vært hos flere behandlere tidligere og forsøkt mye uten å oppleve at det har hjulpet. Noen har også begynt å føle at det er noe galt med dem og mistet håpet. Det å utnytte mulighetene som ligger i det første møte gjennom å vekke nysgjerrighet og fremtidstro vil kunne være av avgjørende betydning for terapiutfallet. På dette kurset vil vi jobbe med bevisgjøring rund hypnotisk språk, nonverbal kommunikasjon/kropp, inntoning, å følge klienten, hvordan en kan tilrettelegge situasjonen (hypnotiske omgivelser), oppdage og utnytte transeprosesser, betydningen av forventning, lære å benytte og utnytte det hypnotiske potensialet i ulike intervensjoner som skaleringer, undersøkelsessituasjoner, utforsking av ressurser/ gode steder, øving i fantasien, positive forestillingsbilder og å skape fortellinger om mestring/ gode livshistorier. Bakgrunnen for kurset er kunnskap om viktigheten av terapeutisk allianse og relasjon for motivasjon og godt behandlingsresultat uavhengig av den terapeutiske metoden vi velger (fellesfaktorer i terapi). Kunnskap og ferdigheter innen klinisk hypnose kan her bidra til en opplevelse av å bli møtt og sett på en god måte samt at en får tilgang på egne ressurser og tro på egne muligheter for å hjelpe seg selv til å få til ønsket endring. Kurset vil bestå av teori (betydningen av hypnotisk kommunikasjon for terapeutisk allianse, motivasjon, endringsarbeid), kliniske problemstillinger (kasus), demonstrasjoner og øvelser i grupper.

    Dag 2: Prosedyrerelatert angst/smerte; Hypnose og betydningen av det terapeutiske språket

    Aktuelt for; helsepersonell og terapeuter som arbeider med somatisk syke pasienter (barn/ungdom/voksne og deres familie/pårørende), prosedyrerelater angst/smerte, medisinsk behandling/oppfølging, akutt smerte, sykehusrelaterte traumer. Kurset vil både kunne være aktuelt for behandlere med og uten erfaring innen klinisk hypnose, da kurset tar utgangspunkt i aktuelle problemstillinger kursdeltagerne står i og hvordan en gjennom hypnotisk språk og ulike hypnotiske intervensjoner kan hjelpe pasienter til å komme igjennom medisinsk behandling på en best mulig måte.

    Hvordan hjelper vi somatisk syke pasienter til å komme igjennom skremmende smertefull behandling på en best mulig måte? Hvordan kan vi bidra til økt mestringstro og å gi pasienter håp om at de kan klare det de må? Hvordan kan vi hjelpe dem til å finne egne krefter og løsninger i en krevende situasjon og slik bidra til at de går ut av situasjonen med en opplevelse av at det er mulig å komme tilbake ved en senere anledning? God psykososial støtte i forbindelse med sykehusinnleggelser og behandling kan ha stor betydning for både den psykiske og fysiske helsen. Det å være alvorlig og eller kronisk somatisk syk gir økt risiko for psykososiale vansker. For noen kan også en enkeltstående negativ opplevelse (slik som å bli hold fast under et stikk på et fastlegekontor eller hos tannlegen) skape så sterkt ubehag at det gir utfordringer i møte med helsevesenet senere i livet. På dette kurset vil vi jobbe med teknikker for å bidra til å dempe opplevd angst og smerte, bevisgjøring rund hypnotisk språk og betydningen av positiv forventning, kunnskap om bio-psyko-sosiale faktorer og hvordan en kan kombinere medisin og psykologi for å optimalisere effekten av behandlingen, hvordan en kan tilrettelegge situasjonen, lære å ulike hypnotiske intervensjoner som «magisk hanske», refokusering, positive forestillingsbilder, eksponeringstrening i fantasien og teknikker for affekt og smerteregulering. Kurset vil bestå av teori (psykologiske aspekter ved sykehusinnleggelser/behandling, behandlingstraumer og forebygging, hypnose i behandling av prosedyrerelatert engstelse og smerte), kliniske problemstillinger (kasus), demonstrasjoner og øvelser i grupper.

    Kursholder: Maren Østvold Lindheim, psykologspesialist.

    Om kursholder:
    Maren Østvold Lindheim er psykologspesialist og arbeider på Rikshospitalet med alvorlig og/eller somatisk syke barn, ungdom og deres familier. Hun er opptatt av hvordan man kan hjelpe pasienter til å komme igjennom sykehusinnleggelser og ofte skremmende og smertefull behandling på en best mulig måte og har lang erfaring innen forebygging og bearbeiding av sykehusrelaterte traumer. Hun er (sammen med barnepsykiater Helene Helgeland) faglig ansvarlig for den ettårige utdanningen i klinisk hypnose for barn og unge ved RBUP og koordinator for Friluftssykehuset ved OUS. Maren er utdannet forteller og er opptatt av hvordan en kan bidra til gode livshistorier og opplevd mestring i krevende situasjoner.

    Relevant litteratur:

    • Berge, A. (2018). Revisiting the safe place: Method and Regulatory Aspects in Psychotherapy when Easing Allostatic Overload in Traumatized Patients. International Journal of Clinical and Experimental Hypnosis, 66,1-44.

    • Diseth, T. H. (2014). Kronisk somatisk sykdom og symptomatologi hos barn og unge. In: Dahl, A. A., Loge, J. H., & Aarre, T. F. Psykiske reaksjoner ved somatisk sykdom. (pp. 674–694). Oslo: Cappelen Damm Akademisk,

    • Erickson, M. H. (1998). Life Reframing in Hypnosis, (Rossi, E. L., & O´Ryan M., Ed). (Vol 1). Free Association Books 1998.

    • Gjems, S., & Diseth, T., H. (2011). Somatic illness and psychological trauma in children. Prevention and treatment strategies. Tidsskr Nor Psykol foren, 48, 857–62.

    • Helgeland, H., Lindheim, M. Ø., Diseth, T. H., & Brodal, P. A. (2021). Clinical hypnosis – a revitalisation of the art of medicine. Tidsskrift for Den Norske Legeforening. 21.

    • Kohen DP & Olness, K. (Eds). Hypnosis and hypnotherapy with children.4the ed. Routledge, NY 2001.

    • Lindheim MØ & Helgeland H. Hypnosis Training and Education: Experiences with a Norwegian One – Year Education Course in Clinical Hypnosis for Children and Adolescents. Am Journal of Clinical Hypnosis 2017,59,3, Exploring, Evolving, and Refining Hypnosis Education. [Google Scholar].

    • Sugarman L., Linden JH. & Brooks LW. Changing Minds with Clinical Hypnosis. Tailor and Francis, Routledge, 2020.

    • Sugarman LI & Wester, WC (Eds). Therapeutic hypnosis with children and adolescens. 2nd ed. Crown house Publishing Ld, UK, 2014

    • Wampold, BE. How important are the common factors in psychotherapy? An update. World Psychiatry, 2015, 14(3), 270-277.

    • White M, Epston D. Narrative means to therapeutic ends. New York, NY: Norton, 1990.

    • Zalinka V, Cojan Y, Desseilles M. Hypnosis, Attachment, and Oxytocin: An Integrative Perspective. Int. Journal of Clincal and Experimental Hypnosis, 6(1):29-49, 2004. [Google Scolar].

    Linker til aktuell info:

    Påmelding: Send en epost til mail@hypnoseforeningen.no

    Kurset holdes på Fredriksborg på Bygdøy (Fredriksborgveien 18, rett ved Fredriksborg bussholdeplass).